ملاسما (ماسک حاملگی)

ملاسما(ماسک حاملگی):
ملاسما نوعی لک پوستی است که معمولا ناحیه گونه و وسط پیشانی و بینی و با شیوع کمتر نواحی پشت لب ،تمام صورت و حتی ساعد دستها را درگیر می کند . لک ملاسما بصورت لکه پیوسته و تیره متمایل به ابی یا قهوه ای می باشد و نسبت به انواع دیگر لک مانند کک و مک و لنتیگو عمقی تر بنظر می رسد . لنتیگو بر خلاف تصور قدیم در دختران مجرد که از داروهای ضد بارداری استفاده نکرده اند و حتی بندرت در اقایان هم دیده می شود .در زنانى كه پوست تيره ترى دارند،ملاسما شكايت شايع ترى است.پيگمانتاسيون به آهستگى ايجاد مى شود و پس از قرار گرفتن در نور آفتاب،تشديد مى شود.اين حالت در سه ماهه هاى دوم و سوم حاملگى و در بعضى از زنانى كه ضد باردارى هاى خوراكى مصرف ميكنند، بصورت شایعتری رخ مى دهد.
معمولا پس از حاملگى يا با قطع مصرف داروهاى ضدباردارى،اين رنگدانه ها به آهستگى و پس از چند ماه از بين مى روند. هرچند که در بسیاری از موارد این لک ها تا ۵۰ سالگی ادامه می یابد مگر انکه درمان شوند.
اجتناب از نور آفتاب براى پيشگيرى و كاهش ملاسما الزامى است.
بايد به بيماران آگاهى داد كه درمان مستلزم چند ماه وقت و محافظت كامل در برابر نور آفتاب است.
درمان ملاسما عمدتا بصورت دارویی است . معمولا حداقل دوره درمانی باید ۶ ماه طول بکشد تا شانس عود به حداقل برسد . در موارد خاصی گاه لازمست درمان سالها ادامه یابد . استفاده مادام العمر برای کمتر شدن شانس عود ضروری است .
درمانهای غیر دارویی در ملاسما مورد بحث است . احتمالا موثر ترین درمان غیر دارویی در مورد ملاسما مزوتراپی باشد که بخصوص با داروهای جدید اثر بخشی خوبی دارد . درمانهای تهاجمی مانند لیزر ، پیلینگ ، میکرو درم ابریژن و میکرونیدلینگ اگرچه گاه موفقیت امیز است اما از انجایی که در بسیاری از موارد منجر به بدتر شدن لک می شود چندان توصیه نمی شود مگر در موارد خاص و با در نظر گرفتن این نکته که ممکن است وضعیت را بدتر نماید .

1 Comment

  1. حدیث روشن

    2024-04-23 at 23:44

    برخورد آغای دکتر عالیست ایشون بسیار مهربان و دلسوز است داروهای که توصیه میکنن نتیجه بخش است

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *