ریزش موارثی مردانه و زنانه

ریزش مو ارثي مردانه و زنانه:
شایع ترین علت ريزش مواست، طاسی ارثی واقعا بیماری نیست، بلکه یک مشکل طبیعی است که به علت ترکیبی از ژنتیک، سطح هورمون و فرایند پیری ایجاد می شود.
این حالت همچنین به نام آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان ، طاسی الگوی مردانه و زنانه نامیده می شود.

 

طاسى آندروژنيك(طاسى با الگوى مردانه):
طاسى يك واكنش فيزيولوژيك است كه توسط آندروژن ها و در مردانى كه داراى استعداد ژنتيكى هستند رخ مى دهد.

 

طاسى آندروژنتيك در زنان(ريزش مو با الگوى زنانه):
طاسى آندروژنتيك در زنان،نوعى ريزش موى شايع ارثى و منتشر،در قسمت مركزى سر است،كه در سنين نسبتاً پايينى شروع مى شود.

 

علائم ريزش موى ارثى:

ریزش موی ارثی با نازک شدن مو آغاز می شود و اغلب با ریزش مو در قسمت های پوست سر پیشرفت می کند.ریزش موها بر روی بالش، در وان و یا بر روی شانه علائم غیر قابل اعتماد از ریزش مو است و به طور متوسط ​​افراد روزانه ۱۰۰ مو را از دست میدهند و ممکن است موهای بیشتری تحت شرایط خاصی مانند بعد از زایمان یا یک بیماری جدی از دست برود. در مردان، ریزش مو به طور معمول در تاج سر شروع می شود و در یک الگوی M شکل ادامه پیدا میکند. در مرحله پیشرفته ترین، تنها یک قسمت از مو در کنار و پشت پوست سر باقی می ماند.

در زنان، ریزش مو بیشتر گسترش می یابد، اما پنهان تر است ، بالا و وسط سر اغلب تحت تاثیر قرار می گیرد، در الگوی “درخت کریسمس”. در مقایسه با مردان، خط مو در پیشانی معمولا باقی میماند. از دست دادن کامل مو در هر مکان از روی پوست سر غیر معمول است و ممکن است که علت دیگری از جمله آلوپسی آریاتا (اختلال سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد لکه های قهوه ای میشود)، عفونت قارچی یا شرایط دیگر باشد.

 

درمان هاى پيشنهادى:
_مينوكسيدل محلول موضعى
_فيناسترايد داروى خوراكى
_دوتاسترايد
_پيوند و كاشت مو
خوشبختانه امروزه اکثریت قاطع موارد ریزش موی ارثی در خانمها و اقایون براحتی قابل کنترل است و موهای افراد مبتلا را می توان حفظ کرد . همچنین در بسیاری از خانمها و برخی اقایون با درمان دارویی موهای ریخته شده تا حدی بر می گردد .
با توجه به اینکه ریزش موی ارثی تحت تاثیر هورمونهای مردانه چه در خانمها و چه در اقایان صورت می گیرد مهار اثر اندروژنها بر ریشه مو نقش مهمی در درمان دارد . اثر اندروژنها بر روی ریزش مو با واسطه انزیم DHT صورت می گیرد و مهار کننده های این انزیم مانند قرص فاینستراید و یا داروهای مشابه ان مثلا عصاره درخت نخل اره ای و یا … اثر مثبتی بر پیشگیری از ریزش مو در اقایان دارد ( اثر بخشی و مجاز بودن فاینستراید در خانمها مورد بحث است ) . در مورد خانمها از انجا که هورمونها مردانه نقش مثبت خاصی برایشان ندارد می توان از مهار کننده های هورمون مردانه استفاده نمود البته بشرطی که باردار نباشند و مطمئن باشند در طول مدت مصرف دارو باردار نخواهند شد .
دارو های موضعی فراوانی امروزه در درمان ریزش مو کاربرد دارند . مینوکسیدیل از اولین درمانهای موثر در ریزش الگوی ارثی بود که هنوز هم کاربرد فراوانی دارد و قابلیت رویش مجدد موهای از دست رفته را فراهم می نماید . درضمن یکی از ثابت شده ترین درمانها از لحاظ علمی می باشد . اما از انجا که مینوکسیدیل وابستگی به مصرف می اورد و فرد باید تا اخر عمر از ان استفاده نماید و نیز برخی از عوارض ناشی از استفاده طولانی از ان ( مانند رویش موهای زائد در خانمها) بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند درمانهای موضعی دیگری را جایگزین ان نمایند که خوشبختانه امروزه بصورت بسیار متنوع در دسترس است .
کاشت مو عمدتا در اقایان حداقل بالاتر از ۲۴ سال که روند ریزش مویشان کنترل شده است و دچار طاسی کامل نواحی خاصی از سر شده اند می تواند درمان خوبی برای جایگزینی موهای از دست رفته باشد . در مورد بانوان اکثرا نیاز به کاشت مو نیست و کاشت چندان مفید هم نخواهد دود بجز موارد خاصی از خانمها که الگوی خاصی از ریزش مو دارند .
تشخیص انکه چه افرادی برای کاشت مو مناسب هستند و چه روشی رایشان ایده ال است با متخصص پوست و مو می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *