بیماری های قارچی پوست

بیماری های قارچی پوست:
قارچهای مختلفی می توانند در پوست ایجاد بیماری نمایند که بیماری حاصل از انها بسته به نوع قارچ وضعیت سلامت فرد از لکه اای کم اهمیت و گذرای پوستی تا بندرت عفونت های شدید و حتی مرگبار متغیر است . خوشبختانه اکثریت قاطع موارد عفونت قارچی پوست سطحی و کم خطر است . عفونتهای قارچی پوست انواع مختلفی دارند : قارچهای مخمری مانند تینا ورسیکالر ، کاندیدیازیس ؛ درماتوفیت ها ؛ و عفونت قارچی عمقی .

 

تینا ورسیکالر :
این نوع عفونت قارچی پوست بصورت لکه هایی با رنگهای مختلف (ورسیکالر به معنای چند رنگ است ) عمدتا در نواحی گردن و سینه و با شیوع کمتر بازو و شکم تظاهر می کند .این رنگها می تواند قهوه ای کمرنگ یا پر رنگ ، قهوه ای مایل به قرمز ، زرد ، و یا لکه های سفید تر از پوست اطراف باشد .این لکه ها معمولا خارش ندارند و فقط از لحاظ ظاهری مشکل زا هستند . خوشبختانه صورت درگیر نمی شود . تینا ورسیکالر می تواند خوبخود بیاید و خودبخود برطرف شود و کمرنگ تر یا پر رنگتر شود .
نکته مهم انست که قارچهای مسبب این بیماری جزو ساکنان طبیعی پوست بدن هستند و بصورت طبیعی در همه انسانها وجود دارند . این قارچ نوعی مخمر است که در سلامت پوست نقش مثبتی دارد و بنام پترسپوریوم اوربیکولاره و یا مالسزیا فورفور ( نام قدیمی تر ) نامیده می شود . در واقع تنها افزایش تعداد این مخمر علت رخداد این مشکل است . این بیماری واگیر دار نیست .
عواملی که منجر به ایجاد یا تشدید تینا ورسیکالر می شود :
اگر به تازگی آنتى بيوتيك دریافت کرده اید.
– اگر استروئید دریافت کرده اید.
– ديابت دارید.
– افزايش وزن دارید.
– قبلا دچار عفونت قارچ پوستی بوده اید.
– سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
– پوستتان مرطوب است.
– اگر بدن خود را بعد از عرق کردن و یا دوش گرفتن، خشک نمی کنید.
اگر لباس های تنگ و پلاستیکی بپوشید، عرق نمی تواند از روی سطح پوست تبخیر شود، لذا پوست مرطوب می ماند و امکان ابتلا به قارچ پوستی زیاد می شود.

 

درمان قارچ های سطحی پوستی:
این بیماری اکثرا با کمک دوش گرفتن های روزانه و استفاده از شامپو بدنها یا صابون های ضد قارچ در حین استحمام و پرهیز از عوامل بدتر کننده که بالاتر ذکر شد بسادگی از بین می رود .
– درمان های موضعی ضدقارچ مثل کرم، لوسیون و پودرهای دارویی وجود دارند که بر روی پوست می مالند.

– اسپری مخصوص برای درمان عفونت قارچی پای ورزشکار در داروخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *